Uiteraard worden onze servers dagelijks gebackupped om gegevensverlies te voorkomen bij een defecte harde schijf of een server die defect raakt.
We proberen het probleem van een defect voor te zijn door dubbele harde schijven en regelmatig onderhoud, maar helaas komt het wel eens voor dat iets defect raakt.
De backups die we maken zijn van alle bestanden van een server en alle databases op de server. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt tussen bestanden van klanten en configuratie bestanden op de server. Met een backup kunnen we een volledige server terugzetten naar de inhoud van de vorige nacht of langer terug.
De backups zijn in de basis bedoelt als disaster recovery backups, maar er is gebleken dat klanten deze backups ook nuttig ervaren (bijvoorbeeld bij het per ongeluk verwijderen van een e-mail of een bestand). Backups van servers waar sites van klanten op staan bewaren we 14 dagen om klanten van dienst te kunnen zijn met deze backups.
Klanten kunnen zelf geen bestanden en/of databases terugzetten uit de backup, dit zal via support per mail of telefonisch aangevraagd moeten worden. Aan het terugzetten van backups zitten geen kosten verbonden, zolang het niet met enige regelmaat plaatsvind.
Onze backups gaan naar een server in een ander datacenter in Dronten (om bij brand, waterschade of uitval niet alle data volledig kwijt te zijn) via een SSL-beveiligde verbinding. De SSL beveiligde verbinding is een AES-256 encrypted verbinding.
De bestanden en databases in de backup worden AES-256 encrypted opgeslagen op de server en zijn hierdoor ook niet toegankelijk zonder bijbehorende wachtwoorden.